Viedäpä ne kaikkein pienimmät ulos – seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa

Julkaistu:

Kolmevuotias käveli joen vartta kiemurtelevaa polkua. Välillä polku nousi ylös, laskeutuen hetken päästä takaisin joen rantaan. Pieni lapsi käveli, nosteli jalkojaan juurakoiden yli, kädessään keppi tai käpy. Sopivin ajoin lapselle tarjottiin juotavaa ja syötävää. Matka jatkui. Lapsi ohitti muutamia mummoja ja vaareja, joiden piti lepuutella. Tuntien kuluttua lapsi saapui vesiputoukselle, söi eväitä ja ihmetteli valuvaa vettä. Vesiputoukselta viimeinen kävelykilometri oli koko ajan nousua kohti päätepistettä. Lapsi jaksoi, vaikka oli jo kovin uupunut. Lapsi käveli tai jopa juoksi seuraavalle tolpalle, jonka luona hän söi aina yhden karkin. Lapsi, joka ei ollut aiemmin juurikaan retkeillyt, käveli yli 10 kilometriä Posiolla Korouoman upeissa, mutta vaativissa maisemissa. Lapsen vanhemmat olivat tästä kaikesta yllättyneempiä kuin lapsi itse. Minä olin tarinassa nuorena ohjaajana ja vaikutuin.


 


Retki, josta tuli kasvattava seikkailu. Se muodostui eväistä, tauoista, kiinnostavasta retkikohteesta ja ennen kaikkea seurasta eli tässä tapauksessa muista perheleiriläisistä työntekijöineen.


  • Mitä pienempi lapsi, sitä isompi elämys. Eväät, puiden, kasvien ja eläinten ihailu ja ihmettely

  • Ennen kaikkea seikkailukasvatus on asenne tai ajattelumalli työn taustalla. Miten näet varhaiskasvatuksen, lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen sekä ihmisyyden? Teetkö puolesta vai annatko lapsen kokeilla itse?

  • Kasvattajan uskallus ja rohkeus. Alussa rajattomuus voi hirvittää, mutta kun ryhmä lapsineen tulee tutuksi, niin työ on ulkona helpottaa. Alkuun reviirin on hyvä olla pieni, jotta opit tuntemaan lapset ja heidän toimintamallinsa esimerkiksi ristiriitatilanteessa.

  • Metsä tarjoaa helpon ja aidon ympäristön kokea. Kun metsä ja metsässä oppiminen kuuluvat säännöllisesti ja pitkäkestoisesti lapsen varhaiskasvatukseen, niin luontosuhteen lisäksi vahvistuu sinnikkyys.

  • Kasvattajan ja lapsiryhmän yhteenkuuluvuus. Me koemme yhdessä nämä ilot ja haasteet.

  • Lapsen ja lapsiryhmän arvostus ja kunnioitus. Tarjoa haasteita ja mieti miten saman asian voisi toteuttaa, esimerkiksi hiihto päiväkodin pihassa vai hiihtovaellus lähijärvelle. Älä aliarvioi lapsia tai itseäsi.

  • Seikkailuelementit tarinallisia, sadunomaisia ja lapsenkokoisia. Ongelmanratkaisutehtävät opettavat ja tiivistävät ryhmää, esimerkiksi aistirajoitteet, joissa kasvattaja ei päätä vaan lapsiryhmä neuvottelee ja päättää.

  • Mukavuusalueelta poistuminen. Kasvattajalla voi olla kylmä, niin lapsellakin. Tunteena se on kurja, mutta siihen voidaan oppia ja opitaan vaikuttamaan.

  • Yhteistoiminnallisuus ja yhteisöllisyys. Opetellaan pitämään huolta itsestä, toisista ja luonnosta.



Lue myös: Seikkailukasvatusverkosto etsii varhaiskasvattajia

 


Taru Lindgren

Varhaiskasvatuksen opettaja metsäeskarista

Seikkailukasvattaja ja ympäristökasvattaja


Seikkailukasvatusverkosto valmistelee varhaiskasvatuksessa seikkailukasvatusta hyödyntävien kokoamista yhteen. Mikäli olet kiinostunut tulemaan mukaan, ota yhteyttä taru.lindgren@gmail.com



Metsävaka (Facebook: Metsäryhmät varhaiskasvatuksessa ja opetuksessa, @metsavaka)

Ulko-opet ry (Facebook: Ulko-opet ry, @ulkoopet)

Pyydä tarjous leiristä