Tiedemieshommia ja luovaa leikkiä – Metsä lasten oppimisympäristönä

Julkaistu:

 


– Onkohan lammikko tänään jäässä?

– Ei varmaan ole, nythän on plussan puolella.

– Mä kokeilen heittää lampeen kepin. Jos se liukuu, lampi on jäässä.


Tämän keskustelun kuulimme nyt talvella kävellessämme metsäpaikallemme. Tämän sateisen, nollan molemmin puolin sahaavan sään tuloksena ryhmämme on tutkinut vettä normaalia enemmän – myös kokeellisin tutkimuksin, eli “tiedemieshommin” lasten puheissa. Kalliopainanteeseen muodostuneen lammikon äärellä leikitään, liikutaan ja tutkitaan innokkaasti ja omaehtoisesti pitkin vuotta, olemmehan ulko-opetuspainotteinen esi-ykkösryhmä Otalammelta.

 


Olemme tutkineet veden olomuotojen muutoksia, tilavuutta muutoksissa, kellumista, veden ominaisuuksia sekä luonnossa että tiedekokeina.


vesitutkimuksia, lumen sulatusta kattilassa  Vesitutkimuksia, kelluvia esineitä


 


Ryhmässämme on yhdeksän ekaluokkalaista ja kymmenen esikoululaista sekä luokanopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja ja lastenhoitaja. Toimimme yhdessä päivittäin. Ulkopäiviä meillä on tiistait ja perjantait, jolloin metsä on toiminta- ja oppimisympäristönämme. Metsässä käytössämme on laavu, jossa on myös tulipaikka, sekä silloin tällöin myös luontoesikoululaisten kota.


Pääosin olemme ulkona metsässä opiskelemassa kaikkia opetussuunnitelmaan kuuluvia aineita sekä leikkimässä, havainnoimassa ja nauttimassa luonnosta. Lapsen oman luontosuhteen muodostuminen on meille tärkeää, samoin kuin liikunnan lisääminen yhteiseen päivään.



Ystävänpäivä laavulla ja Vahvuusvariksen synttärjuhlat.

Juhlat laavulla, sydänviiri Kärryt kodalla  Viirinauha kodalla


 


Metsässä olemme kokeneet seikkailuja, eläneet draamaa, opiskelleet liikkuen ja tutkien, laulaneet ja nauraneet. Olemme rakentaneet majoja, tehneet trangialla niin popcorneja, linnun talviruokaa kuin veden olomuototutkimuksiakin. Ja leikkineet, juosseet ja vain olleet yhdessä. Sillä yhteisöllisyys on ryhmämme peruskiviä – niin aikuisten kuin koko ryhmänkin kesken. Me aikuiset suunnittelemme toimintamme yhdessä, jaamme keskenämme niin ilot kuin haasteetkin ja pyrimme olemaan läsnä kaikessa toiminnassamme.



Merirosvoteemassa oli musiikkia, suunnistusta, äidinkieltä ja aarteenetsintää, Halloweenina tiedekokeita noitina: myös lapset tekivät ”noitajuoman”, joka kuohui (Ann-Kristin noitana), draama-esitys Vahvuusvariksesta ja Indi Ilveksestä, jonka piti opetella itsesäätelyä (Riitta variksena ja Ulla ilveksenä).


Merirosvoaikuisia ja trangialla tehtyjä popcorneja

Draama-esitys Vahvuusvariksesta ja Indi Ilveksestä, jonka piti opetella itsesäätelyä (Riitta variksena ja Ulla ilveksenä)


Rinkeleitä kodalla​​​​​​ ​ Jalkiruokaa kodalla

 


Mihin meidän pedagogiikkamme sitten oikein perustuu? Me tiedämme metsässä olemisen terveysvaikutuksista ja uusimmista tutkimustuloksista. Myös liikunnan vaikutukset oppimiseen ovat meille tuttuja, ja kukapa ei olisi kuullut positiivisesta pedagogiikasta, toiminnallisuudesta, kokemuksellisuudesta tai tunnekasvatuksesta. Kun tähän vielä lisätään lapsilähtöisyys, kokonaisopetus ja leikin ja tutkimisen kautta oppiminen, alkaa olla kasassa Otalammen esi-ykkösluokan pedagogiikan peruspaketti.


Toimintamme elää kokemuksien ja opetussuunnitelmien kautta jatkumona, joka kulkee sisältä luokasta ulos metsään ja takaisin. 


Oppimisen ohella meille on tärkeää lapsen kohtaaminen, jokaisen vahvuuksien löytäminen ja vahvistaminen, sekä tunnekasvatus ja yhteistyötaidot. Siksipä käytämme Kaisa Vuorisen ja Lotta Uusitalo-Malmivaaran luomaa Huomaa hyvä! -materiaalia. Materiaalit esittelevät erilaisia luonteenvahvuuksia ja opettavat tunnistamaan sekä hyödyntämään niitä kasvatuksessa.



Vahvuusvaris on auttanut meitä bongaamaan vahvuuksiamme ja varis-maskotti kulkee mukanamme yhteisissä hetkissämme. Tunnekasvatusta vahvistamme paitsi tukemalla ja olemalla läsnä jatkuvasti, myös Suomen Ladun Tunteet hukassa -metsäseikkailun keinoin. Metsäseikkailu opettaa erilaisia tunteita ja niiden ymmärtämistä sekä metsän eläinten ja luonnon kunnioittamista. Seikkailussa eri metsän eläimet johdattavat tunteiden äärelle erilaisin harjoituksin, joissa tarvitaan tunnetaitojen lisäksi mielikuvitusta ja luovuutta. Harjoitukset kehittävät myös ryhmässä ja yhdessä toimimista sekä ongelmanratkaisutaitoja.

 


Vahvuusvaris ja Tunteet hukassa -karhu.

Nalle- ja susipehmolelut ja vahvuuskortteja laavulla



Vaikka tiedämme kaiken tämän, ja pyrimme ottamaan nämä huomioon, jaksaa päivästä toiseen yllättää lasten luovuus ja into. Se, kun he ovat löytäneet jäästä vahvuusvariksen pään tai lumesta oravan jäljet tai kuulleet viherpeipon ryystämisen. Tai sen, kun he luovasti miettivät majan seiniä tai kattoa ja saavat leikin aikaan kepeistä ja kävyistä. Kun he eivät tarvitse iPadia tai tietokonepeliä viihtyäkseen, ja kuinka aika kuluu nopeasti, kun on luonnossa.


Vahvuusvariksen pää jäässä!

Lasten tekemiä löytöjä metsässä, sydämen muotoinen sammal ja variksen näköiset kasvot jäässä



Hallituksen kärkihankkeisiin kuuluu joustava esi- ja alkuopetus, ja tämä on meidän vastauksemme siihen. Joustavasti sisällä ja ulkona, joustavasti yhdessä ja erikseen, mutta aina yhtenä ryhmänä. Meillä on hyvä ja turvallinen olla. Me olemme ulkopainotteinen esi-ykkösryhmä ja me suosittelemme tätä muillekin.



Ulla Myllyniemi, luokanopettaja, EO, ympäristökasvattaja


Ann-Kristin Fransman, Varhaiskasvatuksen opettaja


Riitta Morko, Varhaiskasvatuksen lastenhoitaja


Otalampi, Vihti





Lue muita Seikkailukasvatus.fi:n blogeja.

Pyydä tarjous leiristä