Koulurauha 2018: Toiminnallisempi koulu edistää osallisuutta, yhteishenkeä ja iloista mieltä

Julkaistu:

Tänä syksynä valtakunnallinen Koulurauha julistettiin 24.8.2017 Helsingissä. Helsinkiläisistä kouluista koottu oppilastyöryhmä oli ideoinut tapahtuman teemaksi itsenäisyyden juhlavuoden hengessä "100 kertaa meidän koulu – Oikeus olla ja unelmoida". Koulurauhan julistustekstin tarkoituksena on tuoda oppilailta oppilaille viesti ja muistutus siitä, että viihtyisä ja turvallinen koulu syntyy koko kouluyhteisön yhteistyöllä. 



Koulurauhan julistus korosti sitä, että jokaisella oppilaalla tulisi olla oikeus olla oma itsensä ilman että joutuu syrjityksi tai kiusatuksi koulussa. Oppilaiden mielestä koulurauhan edellytys on ystävällisiin tekoihin kannustava ja erilaisuutta arvostava ilmapiiri, joka edistää iloista mieltä, turvallisuutta ja oppimista. Oppilaiden puheenvuoroissa moninaisuuden näkeminen voimavarana olikin voimakkaasti esillä. Samoin oppilaat toivoivat, että koulussa tehtäisiin asioita mahdollisimman monilla erilaisilla tavoilla, jolloin kaikki oppilaat voisivat kokea onnistumisen kokemuksia ja saada oppimisesta iloisia elämyksiä.


Toiminnallinen Koulurauha-tori


Koulurauhan julistustapahtumaan rakennettiin tänä vuonna oppilaiden ideoiden pohjalta ensimmäistä kertaa toiminnallinen Koulurauha-tori. Myös Suomen nuorisokeskukset osallistuivat Koulurauha-torille järjestämällä toiminnallisia pisteitä Nuorisokeskus Anjalan ja Nuorisokeskus Villa Elban nuorisotyöntekijöiden toimesta.



Suomen nuorisokeskusten pisteellä harjoiteltiin toimivia vuorovaikutus- ja yhdessä työskentelyn taitoja erilaisilla toiminnallisilla menetelmillä iloisessa Koulurauha-hengessä. Pisteellämme riitti kuhinaa, kun eri kokoiset oppilasryhmät kokosivat puutornia, kasasivat lukujonoja numeromatoilla ja yrittivät luoda maailman pisimmän pantomiimijonon.


Toiminnallisuudesta iloa koulun arkeen



Toiminnalliset pisteet osoittivat hienosti sen, miten oppilasryhmät ovat innokkaasti mukana erilaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yhteistyötä ja vuorovaikutusta. Suomen nuorisokeskusten toiminnallinen piste näyttikin paikalla oleville opettajille käytännössä, millainen toimintaympäristö nuorisokeskuksissa on: Esimerkiksi Suomen nuorisokeskusten leirikoulut mahdollistavat monipuolisen, toiminnallisen ja turvallisen ympäristön sekä myönteisen ilmapiirin elämykselliseen yhdessäoloon ja osallisuuteen!



Koulurauha-torin toiminnalliset pisteet myös osoittivat opettajille, miten pienillä jipoilla voi edistää toiminnallisuutta oman koulun arjessa. Koulurauhan julistuksessa oppilaat toivoivat, että koulusta ja oppilaitoksesta tulee 100 kertaa enemmän heidän näköisensä paikka. Toiminnalliset menetelmät ja ulkona oppimisen mahdollisuudet lisäävät tutkitusti iloa, yhteishenkeä ja oppilaiden osallisuutta koulussa, joihin myös uusi opetussuunnitelma kannustaa. 


 


Koulurauha.fi


Aineistoja Koulurauhatyön tueksi


 

Pyydä tarjous leiristä