Nuoret viettävät aikaa kännyköidensä ja konsoleidensa parissa jo muutenkin tarpeeksi – nuorisotyön tehtävä on tarjota koneella istumisen vastapainoksi nuorille ulkoilua, liikuntaa ja aitoja kohtaamisia! Sitaatti on keksitty, mutta kuvastaa hyvin monen nuorisotyöntekijän ajattelua. On totta, että mobiililaitteen ääreen jumahtaminen tuntikausiksi ei tee hyvää kenenkään ryhdille. Samaa varoiteltiin jo parisataa vuotta sitten kirjoista. Liikuntaa ja digitaalisuutta ei kuitenkaan tulisi nähdä toistensa vastakohtina.
Digitaalinen nuorisotyö pitää sisällään paljon muutakin kuin nuorten kohtaamista verkon välityksellä. Parhaimmillaan digitaalinen nuorisotyö linkittyy saumattomasti osaksi organisaation muuta nuorisotyötä ja sen tavoitteita. Digitaalinen kaupunkisuunnistus, geokätköily ja qr-koodeihin perustuva rastirata ovat esimerkkejä toimintamuodoista, joissa yhdistyvät ulkoilu ja digitekniikka. Sienientunnistussovellus saattaa antaa uutta intoa sieniretkelle, ja kuvien lataaminen samalta retkeltä Snapchatiin tekee hetkestä nuorelle merkityksellisen.
Yksi digitaalisen nuorisotyön tavoitteista on nuorten syvemmän ymmärryksen lisääminen digitaalisesta teknologiasta. Lisäksi näen, että nuorisotyön tavoitteena on innostaa ja kannustaa nuoria kiinnostumaan digimediaan liittyvistä ilmiöistä ylipäänsä. Kukaan meistä kun ei ole koskaan täysin digioppinut tai digiviisas, vaan omia digitaitoja pitää päivittää jatkuvasti – kehittyyhän digimediakin alituiseen. On esimerkiksi vaikea olla somessa kriittinen mainoksia kohtaan, jos ei ymmärrä nykymainosten toimintalogiikkaa ja mainonnan keinoja.
Mobiiliteknologian kehittymisen myötä digitaalisuutta on todella helppoa ujuttaa osaksi muuta nuorisotyötä, kun älykännykkä kulkee mukana paitsi nuoren, myös nuorisotyöntekijän taskussa. Digitaalista nuorisotyötä ei tulisikaan nähdä yhtenä erillisenä työmuotona, vaan välttämättömänä mausteena nuorisotyössä. Jaa omat käytännön vinkkisi digitaalisesta nuorisotyöstä SomeCamp-sivustolla, www.somecamp.fi!
Kirjoittaja Suvi Tuominen työskentelee projektipäällikkönä Verkessä, joka kehittää digitaalista nuorisotyötä Suomessa. Lisätietoja Verken toiminnasta: www.verke.org.