Seikkailukasvatusta kansainvälisesti

Julkaistu:

Teimme opinnäytetyömme aiheesta missä ja miten Suomessa voi opiskella seikkailukasvatusta. Olimme opintojemme alusta alkaen halunneet sisällyttää yhteisöpedagogiopintoihimme seikkailukasvatusta, mutta koska tämä ei meidän kohdallamme ollut mahdollista, sukelsimme seikkailukasvatuksen teoriaan opinnäytetyömme myötä. Päätimme opinnäytetyömme mietteisiin, että seuraava askel olisi osallistua seikkailukasvatukseen käytännössä. Opinnäytetyömme Seikkailukasvattajaksi Suomessa sai tilaajalta kiitosta ja saimme Suomen nuorisokeskusyhdistykseltä upean mahdollisuuden osallistua Kuusamossa järjestettävään kansainväliseen seikkailukasvatuskoulutukseen Developing Adventure Educational Camps in Far North. Tartuimme innoissamme täysin yllätyksenä saamaamme mahdollisuuteen, pakkasimme talvipakkasiin sopivat retkeilyvarusteemme ja lähdimme viikoksi Kuusamoon, Nuorisokeskus Oivankiin

Saavuimme paikan päälle sunnuntaina alkuillasta. Osa kurssille osallistujista oli saapunut jo edellisenä päivänä ja loput sunnuntain aikana. Majoituimme kolmen hengen huoneissa, joihin osallistujat oli sekoitettu kansainvälisiin ryhmiin. Kansallisuuksia oli kaikkiaan kahdeksasta maasta ympäri Euroopan: Suomesta, Britanniasta, Italiasta, Slovakiasta, Saksasta, Ukrainasta, Portugalista ja Unkarista. Kielikylpy alkoi siis heti. Saimme kuitenkin vaihtaa huoneisiin sijoittumista ja näin osa tekikin lähinnä erikielisyyden vuoksi. Me päädyimme yöpymään kolmen suomalaisnaisen voimin, mikä osoittautui varsin hyväksi ratkaisuksi. Aamusta iltaan englanninkielinen kommunikointi osoittautui yllättävän raskaaksi ja oli mukavaa ja rentouttavaa puhua ja käydä läpi päivän tapahtumia iltaisin ihan omalla äidinkielellään.

Koulutusta seikkailukasvatuksesta

Koulutusviikko oli Suomen nuorisokeskusyhdistyksen järjestämä Erasmus + rahoitettu hanke. Koulutukset ja muut ohjelmat tapahtuivat englannin kielellä. Osallistujat työskentelivät kaikki nuorten kanssa erilaisissa tehtävissä hyvin erilaisissa organisaatioissa. Kaikissa organisaatioissa seikkailulliset menetelmät ovat jossain muodossa käytössä. Hankekumppanit olivat valinneet oman maansa osallistujat tähän koulutukseen.

AdEdCampin osallistujat juttelemassa reflektoinnista.
Reflektointia pohdittiin monien eri tilanteiden kautta ja niiden merkitystä yksilölle ja ryhmälle Kaisa Pietilän johdolla.

Tarve hankkeelle on tullut nuorisotyön ja koulutuksen kentältä. Nuorisotyöntekijät ovat kertoneet tarpeesta ylläpitää ja kehittää ammattiosaamistaan seikkailukasvatuksellisissa toiminnoissa. Koulutuksessa käytiin läpi erilaisia ohjaus-, johtamis- ja ohjaustaitoja nuorisoryhmien kanssa työskentelyyn.

Kouluttajina toimivat pitkän linjan seikkailukasvattaja Kai Lehtonen, joka toteuttaa seikkailukasvatusta erilaisten ryhmien kanssa niin yksityisellä sektorilla kuin ammattikorkeakoulussa seikkailukasvatuksen lehtorina, kognitiivinen psykoterapeutti ja kouluttajapsykoterapeutti Kaisa Pietilä sekä fasilitaattorina ukrainalainen Vitaly Volodchenko.

Reflektointia pohdittiin monien eri tilanteiden kautta ja niiden merkitystä yksilölle ja ryhmälle. Seikkailukasvatuskoulutus tarjoaa loistavan kehyksen, joka auttaa myös kehittämään reflektointikykyä. Reflektiolla pyritään tunnistamaan oppimiskokemus ja siirtämään se edelleen siitä henkilökohtaiseen kehitykseen. Reflektio on erittäin tärkeä ja voimaannuttava taito, joka auttaa kantamaan koko elinikäisen oppimisen kaaren. 

Koulutusviikon aikana käytiin läpi seikkailukasvatuksen teoriaa ja käytännön harjoituksia. Koulutus oli toiminnallista ja keskustelevaa. Ajatuksia vaihdettiin ja workshoppien myötä verkostoitumista ja tietotaidon vaihtoa tapahtui paljon. Osallistujien ikähaarukka oli 18–60, joka oli oppimisen kannalta erittäin hyvä ja rikastuttava asia.  Mukaan mahtui hyvin erilaisia persoonia niin iän, koulutuksen ja työelämätaustan, kuin eri kulttuurien vuoksi. 

Lumikenkiä tuvan seinää vasten.
Lumikenkäilijät perillä Riisitunturilla.

Koulutukseen sisältyi myös yhteistyökumppaneiden esittelyt. Jokaisen maan edustajat olivat tehneet esityksen, jossa he kertoivat omasta työstään ja esittelivät organisaation, jossa työskentelivät. Esitykset olivat mielenkiintoisia ja avartavia erilaisine toimintamuotoineen ja rahoitusmalleineen. Myös yhtäläisyyksiä löytyi monessa kohtaa suomalaisiin toimijoihin verrattuna. Britannian esitys herätti paljon kysymyksiä, kun yksi esittäjistä mainitsi Brexitin vaikutukset jatkossa tämän koulutuksen kaltaisiin tapahtumiin osallistumisessa.

Kulttuuriset illat

Eri maiden kulttuuriin pääsimme tutustumaan iltaisin vapaamuotoisemman ohjelman parissa. Jokaisen maan edustajat olivat tehneet esityksen omasta kulttuuristaan. Pääsimme maistelemaan maiden omia herkkuja ja opettelimme esimerkiksi unkarilaista perinnetanssia. Nämä illat olivat hauskoja ja rentouttavia, unohtamatta uusia faktoja mitä näiden maiden kulttuurista opimme. 

Suomalaisesta kulttuurista mukana olivat upeiden talvimaisemien, ruuan ja glögin lisäksi mm. joulupukki, sauna ja palju. Tanssittiin letkajenkkaa ja houkuttelimme myös rohkeat kanssaseikkailijamme pulahtamaan raikkaaseen avantoon ja tekemään uimapuvuissa lumienkeleitä pehmeään hankeen. 

Ilmat suosivat kuin tilauksesta koko viikon ja pääsimme nauttimaan upeasta Suomen talvesta leudossa pikku pakkasessa. Kävimme koko porukalla valloittamassa Riisitunturin. Kävelimme lumikengillä rauhallisesti jonossa oppaanamme toimineen Panu Päivärinnan johdolla. Pysähtelimme vähän väliä ihastelemaan ja ottamaan kuvia lumoavan kauniista tunturimaisemasta tykkylumisine puineen ja osa uskaltautui tekemään pieniä poikkeamia polulta umpihankeen. Ennen paluumatkaa söimme eväät ja paistoimme nuotiopaikalla makkaraa. 

Viikon aikana oli mahdollista myös hiihtää aivan vierestä lähtevillä laduilla, potkukelkkailla, pelata curlingia, kokeilla pilkkimistä ja osa kävi husky ajelullakin. 

Koimme viikon aikana unohtumattomia hetkiä upeissa puitteissa yhdessä mahtavan porukan kanssa. Päällimmäisenä mieleen jäi, miten upeaa oli todeta, että ympäri Eurooppaa toimii organisaatioita, joissa toimintaa ohjaavat samanlaiset arvot kuten ympäristön arvostaminen, yhteisöllisyys, osallisuus, arvostava kohtaaminen ja elämän läpi tapahtuva oppiminen. Toiminnassa hyödynnetään seikkailukasvatusta ja tunnistetaan sen moninaiset mahdollisuudet ja vaikutukset.

Matkamme seikkailukasvattajiksi on alkanut ja se jatkukoon!

Mirkka Lumminen ja Mervi Aho.

Blogin kirjoittajat Mirkka Lumminen (vas.)
ja Mervi Aho (oik.) kuvan etualalla.

Pyydä tarjous leiristä