Suomen nuorisokeskusten leirikouluihin osallistuneista opettajista 87 prosenttia arvioi luokan saavuttaneen leirikoululle asetetun tavoitteen hyvin tai erinomaisesti. Yksikään kyselyn 716 vastaajasta ei kokenut tavoitteessa epäonnistumista vuoden 2023 leirikoulujen aikana.
Luokkahengen parantamiseen ja ryhmäytymiseen liittyvät tavoitteet ovat luokkien yleisin tavoite leirikouluille. Tämä ilmenee Suomen nuorisokeskusten opettajille teettämästä palautekyselystä.
– Leirikoulussa toimitaan ryhmänä. Lasten ja opettajien palautteista ilmenee, että yön yli -leireillä hoksataan päivätoimintoja syvemmin, miltä tuntuu, kun on hyvä olla porukassa muiden kanssa. Leirillä löytyy uusia yhteyksiä itseensä ja luokkakavereihin, mutta myös luontoon, Suomen nuorisokeskusyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Eija Pietilä kertoo.
Kyselyn mukaan peräti 95,7 prosenttia opettajista arvoin oppilaiden ryhmätyötaitojen parantuneen leirikoulun aikana. Leirikouluissa yövyttiin keskimäärin kaksi tai kolme yötä vuonna 2023.
Luokkahenki ja hyvät kaveritaidot ovat tärkeä osa koulukiusaamisen ennaltaehkäisyä. Yksinäisyyteen ja kiusaamiseen liittyvät teemat nousevat toistuvasti esille myös opetus- ja kasvatusalan suurtapahtumassa Educassa.
Kyselyn mukaan peräti 95,7 prosenttia opettajista arvoin oppilaiden ryhmätyötaitojen parantuneen leirikoulun aikana.
– Nuorisokeskuksissa on käytössä Turvallisemman tilan periaatteet, jonka mukaan jokainen saa olla oma arvokas itsensä. Koko talo kasvattaa -periaate puolestaan velvoittaa nuorisokeskusten aikuisia huolehtimaan, ettei kukaan jää yksin, ja että hyvän käytöksen pelisääntöjä noudatetaan. Nuorisokeskukset ovat myös syrjinnästä vapaata aluetta, Pietilä listaa.
Leirikoulun aikana ohjaajat ottavat vastuuta ohjelmista, jolloin opettaja voi ottaa hieman rennommin ja olla tarkkailijan roolissa. Leirikoulun aktiviteetit on valittu siten, että ne tukevat luokan itselleen asettamia tavoitteita.
– Meillä ei esimerkiksi kiipeillä pelkästään huvin vuoksi, vaan kiipeilytoimintoihin on suunniteltu kohtia, joista selviää vain yhteistyötä tekemällä. Näin kiipeilyn avulla voidaan harjoitella vaikkapa kaveritaitoja ja yhteistyötaitoja ihan konkreettisesti, Pietilä esittelee.
Aktiviteetin päätteeksi ohjaaja vielä reflektoi oppimiskokemuksia ja ohjelman aikana koettuja tunteita lasten kanssa.
Erinomaisesti | 33,6 % |
Hyvin | 53,4 % |
Kohtalaisesti | 9,2 % |
Huonosti | 0,0 % |
En osaa sanoa | 3,9 % |
Lisätietoja:
Eija Pietilä
Toiminnanjohtaja
Suomen nuorisokeskusyhdistys ry
040 162 5453
eija.pietila@snk.fi