Nuorisokeskus Anjala ja Kouvolan kaupunki tarjoavat yhteistyössä kaikille Kouvolan neljäsluokkalaisille mahdollisuuden kahteen ympäristökoulupäivään.
Ensimmäinen ympäristökoulupäivä pidetään koulun lähiympäristössä syyslukukaudella. Tällöin Nuorisokeskus Anjalan ohjaajat rantautuvat koululle ja ohjaavat toimintaa koulun lähiluonnossa. Keväällä neljäsluokkalaiset ja heidän opettajansa pääsevät ympäristökoulupäivälle Nuorisokeskus Anjalan kulttuuriperinnemaisemiin. Syksyn ja kevään päivien välissä nelosluokkalaiset saavat etätehtävän, jonka avulla voidaan syventää opittuja asioita opettajajohtoisesti omassa koulussa.
Kestävän kehityksen periaatteita ulkona oppien
Ympäristökoulupäivien tarkoituksena on auttaa koululaisryhmiä pohtimaan, miten he ja heidän perheensä voisivat tehdä ympäristövastuullisempia valintoja ja suojella ympäristöä.
– Ympäristökoulupäivät tarjoavat ikäryhmälle sopivaa ympäristökasvatusta, Nuorisokeskus Anjalasta kerrotaan.
Oppilaiden arkikokemuksista käsin opetellaan esimerkiksi tarkkailemaan energian kulutusta ja pohditaan konkreettisten esimerkkien kautta, miten liikenteen päästöjä voidaan vähentää.
– Käytämme ympäristökasvatuksen tukena muun muassa Millä mennään -peliä, joka on kehitetty tiedekeskus Heurekassa, nuorisotyön koordinaattori Outi Rasimus vinkkaa.
Ympäristökoulu tukee OPSia
Ympäristökoulun ohjelmatarjonta koululaisille tukee perusopetuksen opetussuunnitelmaa.
– Opettajat ovat kiitelleet sitä, miten ympäristökoulupäivien teemat liittyvät nelosluokkien oppiainesisältöihin, Outi Rasimus kertoo.
Anjalan henkilökunta kuunteleekin tarkasti opettajien palautetta, jotta ympäristökoulupäivät sekä koulun lähiympäristössä että Nuorisokeskus Anjalassa olisivat paitsi ryhmäyttävä myös kasvatuksellinen kokemus. Ympäristökoulupäivät antavat vinkkejä ja ideoita kestävän kehityksen toteuttamiseen arjessa niin oppilaille kun opettajillekin.
– Ymppäkoulut tukevat perusopetuksen opetussuunnitelmaa ja päivät ovat toiminnallisuudellaan usein piristävä lisä koulun arkeen, Outi Rasimus iloitsee.
Yhdessä tekemisen meininkiä
Nuorisokeskus Anjalasta kerrotaan, että lähestulkoon kaikki seudun koulut hyödyntävät neljäsluokkalaisille suunnattua palvelua, mutta vielä löytyy tilaa niille, jotka eivät ole palvelua käyttäneet.
– Opettajat pystyvät vaikuttamaan ymppäkoulupäiviin, päivien sisältöihin ja pitopaikkoihin, Outi Rasimus muistuttaa.
Ympäristökoulussa oivalluksia ja oppimiskokemuksia saadaan itse tehden, toimien ja kokeillen. Tutkiminen, seikkailu ja retkeily lähiluonnossa voivat avata lapselle uuden tavan nähdä lähiluontoa ja sitä, miten omilla valinnoilla voi vaikuttaa ympäristön tilaan.
Vaikka ympäristökoulupäivien tavoitteena on teroittaa luonnon hyvinvointia tukevaa merkitystä ihmiselle ja elämälle, niin päivät tarjoavat silti mahdollisuuden myös riemastuttavaan yhdessä tekemiseen. Evästauko makkaranpaiston ja mehunkeiton parissa ovat sekä oppilaille että aikuisille aina elämys.
Ympäristökoulupäivät kirvoittavat sekä opettajilta että oppilailta roppakaupalla kiittävää palautetta. Ympäristökoulupäiviä kiitellään ulkona toteutettavasta selkeästä ja käytännönläheisestä ohjauksesta sekä ryhmän yhteishenkeä nostattavasta toiminnasta.
– Hauskinta on metsäretki, mutta kannattaa mennä kimppakyydillä, eräs neljäsluokkalainen ympäristökoululainen toteaa.
Nuorisokeskus Anjala kiittelee Kouvolan kaupunkia yhteistyömahdollisuudesta ja siitä, että kaupunki tukee kouluja oppimisympäristöjen monimuotoistamisessa, kestävän kehityksen edistämisessä ja paikallisen yhteistyön laajentamisessa.
Lisätietoja:
Nuorisotyön koordinaattori Outi Rasimus
040 483 3650
outi.rasimus/at/ankkapurha.fi