Opettajien palautekysely: leirikoulujen tavoitteet saavutetaan hyvin

Julkaistu:

Suomen nuorisokeskusten leirikouluihin vuoden 2024 aikana osallistuneista opettajista 91 prosenttia arvioi luokan saavuttaneen leirikoululle asetetun tavoitteen hyvin tai erinomaisesti. Opettajan palautekyselyyn kertyi viime vuoden aikana yhteensä 534 vastaajaa.

Luokkahengen parantamiseen ja ryhmäytymiseen liittyvät tavoitteet olivat luokkien yleisin tavoite leirikouluille. Kyselyn mukaan hieman yli 77 prosenttia luokista on asettanut leirikouluilleen tavoitteita.

– Leirikoulussa toimitaan ryhmänä. Se eroaa esimerkiksi kesäleireistä siten, että myös ennen leiriä ja leirin jälkeen ollaan koossa samassa ryhmässä, jolloin voidaan asettaa ryhmälle pedagogisia tavoitteita. Lasten ja opettajien palautteista ilmenee, että yön yli -leireillä opitaan tuntemaan toisia paremmin ja sillä on vaikutuksia yhteishenkeen, Suomen nuorisokeskusyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Eija Pietilä kertoo.

Ryhmäkuva leirikoulussa olevista lapsista pulkkamäessä.

Kuinka hyvin leirikoulun tavoite saavutettiin?

Erinomaisesti 35,4 %
Hyvin 55,4 %
Kohtalaisesti 7,5 %
Huonosti 0,2 %
En osaa sanoa 1,5 %

Opettajien palautekysely nuorisokeskusten leirikouluista 2024 (534 vastaajaa).

Kyselyn mukaan peräti 97,2 prosenttia opettajista arvioi oppilaiden ryhmätyötaitojen parantuneen leirikoulun aikana.

– Leiri on hyvin yleinen menetelmä myös vaikkapa urheilussa, kun halutaan ryhmäytyä joukkueena tai tavoitella jotain tiettyä asiaa tehostetusti. Koululuokkien kanssa leirikoulu on oiva menetelmä ryhmä- ja kaveritaitojen harjoitteluun, Pietilä mainitsee.

Joukko nuoria rannalla lähdössä melomaan.

Ryhmien tavoitteet huomioidaan myös ohjelmien suunnittelussa. Nuorisokeskuksissa ei esimerkiksi kiipeillä pelkästään huvin vuoksi, vaan kiipeilytoimintoihin voidaan suunnitella kohtia, joista selviää vain yhteistyötä tekemällä. Näin kiipeilyn avulla voidaan harjoitella konkreettisella tavalla yhteistyötaitoja. Aktiviteetin päätteeksi ohjaaja vielä reflektoi oppimiskokemuksia ja ohjelman aikana koettuja tunteita lasten kanssa.

Muun tällaisia tavoitteita luokat asettivat leirikouluilleen viime vuonna:

  • Ryhmäytyminen, rinnakkaisluokkien oppilaiden välisen kaveruuden lisääminen, uudet kokemukset, hauskanpito.
  • Me-hengen kasvattaminen. Onnistumisen kokemukset. Itseluottamuksen kasvattaminen. Ryhmän hyvä käyttäytyminen. 
  • Yhteistyö, kohtelias käytös ja ohjeiden noudattaminen.
  • Ryhmäytyminen, yhteistyö kaikkien kanssa, puhelimettomuus, nauttiminen. 
  • Osallisuus ja yhteistyö.
  • Ryhmäytyminen ja luokkahenki.
  • Yhteisesti ryhmässä toimiminen, toisten auttaminen. 
  • Ryhmäytyminen, yhteistyötaidot, itsensä ylittäminen, vapaa-ajalla muutakin kuin somea.
  • Klassammanhållning.
  • Ei kiusata, kaikilla on mukavaa, kaikki pääsevät mukaan. 
  • Toisista huolehtiminen, yhdessä toimiminen, mukava yhdessäolo.
  • Yhdessä tekeminen ja ennakkoluulottomuus uusia asioita kohtaan. 
  • Ryhmäytyminen, tutustuminen tuleviin luokkakavereihin. Sosiaalisen kanssakäymisen taitojen kehittyminen. Uudet kokemukset.
  • Hyvät käytöstavat ja jokaisen huomioiminen.

Lue lisää: Vinkit leirikoulun suunnitteluun

Pyydä tarjous leiristä