Poikkeusajat ovat haastaneet myös Nuotta-valmennuksen ytimen eli leirinuotion kipinät ja yhteen kokoontumisen yön yli -leirille. Nuorisokeskuksissa on kehitetty koronapandemian aikana monenlaisia digisovelluksia Nuotta-valmennukseen ja kuvattu videoita Nuottaan osallistumiskynnyksen laskemiseksi. Kenties lennokkain digisovellus on Nuorisokeskus Anjalan syksyllä käyttöönottama S4mp0-pakopeli, jota pelataan Discord-alustalla.
Nuorisokeskuksien Nuotta-valmentajat kokoontuivat maanantaina Discordiin testaamaan pakopeliä ja vaihtamaan kokemuksia etä-Nuotasta.
– Pelillä on jännä vaikutus saada ryhmä kuin ryhmä toimimaan. Olipa kyseessä uusi tai entuudestaan tuttu ryhmä, pelin tarina tempaisee mukaan, Nuorisokeskus Anjalan Nuotta-koordinaattori Joonas Rönkkönen kertoo.
Anjalassa on vedetty Joonaksen laskujen mukaan nuorisoryhmille jo 21 pakopeliä etänä.
– Jos Nuotta-valmentajatkin läpäisivät pelin, niin nuoriltakin hoituu helposti, Rönkkönen naurahtaa.
Pakopeli auttaa nuoria muun muassa ryhmäytymään, tukee uudenoppimista, opettaa ongelman ratkaisutaitoja ryhmässä ja tarjoaa seikkailukokemuksia.
– Onhan siinä kuitenkin huikea ero, kun ollaan kasvokkain tekemisissä. Netissä ollaan vain nimen takana, eikä kasvoja ja olemusta nähdä samalla tavalla. Etänä jää puuttumaan paljon verrattuna leirimuotoiseen Nuotta-valmennukseen. Toisaalta rajat voivat rikkoutua netissä eri tavalla, ja joku arjessa hiljaisempi nuori saattaakin loistaa nettinuorisotyössä, Rönkkönen summaa.
Nuotta-valmennusta järjestetään etsivän nuorisotyön ja nuorten työpajojen nuorille Suomen yhdeksässä nuorisokeskuksessa. Valmennus on maksutonta opetus- ja kulttuuriministeriön tuella. Nuotta-valmennuksia järjestetään turvallisesti myös korona-aikana voimassa olevia viranomaisohjeita noudattaen.