Seikkailukasvatuspäivät 3.-4.11.2022, Nuorisokeskus Anjala
Miten kaupunkikeskusten ulkopuolella olevat luonto- ja aktiviteettikohteet ovat tulevaisuudessa saavutettavissa? Miten elämykset lähellä kotia muuttavat käsitystämme seikkailusta? Miten toimimme pienten lasten tai liikuntaesteisten kanssa? Kuinka varmistamme, että seikkailu- ja elämyspedagogiikka ovat kaikkien saavutettavissa ja kaikille turvallista?
Muun muassa näihin kysymyksiin etsitään vastauksia 14. Seikkailukasvatuspäivillä, jotka järjestetään marraskuun alussa Nuorisokeskus Anjalassa Kouvolassa. Päivät kokoaa yhteen varhaiskasvatuksen, nuorisotyön, lastensuojelu- ja perhetyön, terapian ja kuntoutuksen sekä tutkimuksen ammattilaisia.
Haluamme esitellä, miten voimme tuoda seikkailun ja luontoelämykset ihan kaikkien saataville. Jaamme esimerkiksi toimintarajoitteisten henkilöiden osallisuutta tukevia seikkailukasvatuksen menetelmiä.
Heli Eischer
– Haluamme esitellä, miten voimme tuoda seikkailun ja luontoelämykset ihan kaikkien saataville. Jaamme esimerkiksi toimintarajoitteisten henkilöiden osallisuutta tukevia seikkailukasvatuksen menetelmiä, kertoo Seikkailukasvatusverkoston toimintaa koordinoiva kehittämispäällikkö Heli Eischer Suomen nuorisokeskusyhdistyksestä.
Seikkailukasvatuspäivillä kuullaan aivotutkija Minna Huotilainen luento aiheesta ”Miksi aivot tarvitsevat elämyksiä?”. Toisessa keynote-puheenvuorossa Elina Elme Outward Bound Finland ry:stä kertoo, kuinka elämyspedagogiikalla voidaan tuoda tasa-arvoa koulutus- ja uravalintoihin. Kolmannen keynoten pitää Henri Arola, joka ohjaa asiakkaan toimintakyvystä riippumatta kaikille saavutettavia luontoelämyksiä. Päivät avaa Suomen Paralympiakomitea.
– Seikkailukasvatuspäivillä on laaja kirjo työpajoja, joissa kuulemme uusimmista innovaatioista ja kasvutarinoista. Seikkailukasvastus on saanut lähivuosina paljon huomiota esimerkiksi varhaiskasvatuksessa, kun Koronavuodet haastoivat kasvattajia luontoon pienten lasten kanssa. Näistä jaetaan nyt parhaat käytännöt meille kaikille, Eischer iloitsee.
– On myös hyvä pysähtyä pohtimaan, mitä olemme oppineet ja mitä annettavaa seikkailukasvattajilla on lähivuosien ja meneillään olevista kriiseistä selviytymiseen, hän jatkaa.
Seikkailukasvatuksen toimijoita yhdistää näkemys seikkailun vaikutuksesta ihmisenä kehittymiseen ja oppimiseen.
– Seikkailukasvatuksen avulla opitaan tunnistamaan omia voimavaroja ja hallitsemaan tunnetiloja. Itsetuntemus kehittyy ja haastavien tilanteiden ratkaisutaidot paranevat, luontosuhde vahvistuu ja, kun tehdään porukassa, niin myös yhteistyötaidot kehittyvät, Eischer listaa.
Seikkailukasvatuksen keinoin voidaan edistää myös yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa. Samalla seikkailutoiminnan tulee itsessään olla yhdenvertaista ja mahdollista kaikille.